“Ama Biz Böyle Bir Tasarım Beklemiyorduk!”

Kabul edelim, biz kullanıcı deneyimi tasarımı profesyonelleri, işlerimiz hakkında açıklama yaparken hâlâ (jargona aşina olmayanlar için) Klingonca’ya yakın bir dil konuşuyoruz. “Bilgi mimarisi, kullanıcı deneyimi yol haritası, taksonomi, wireframe, mockup, prototip, low fidelity, high fidelity” derken proje sahibi olarak konumlanan profesyonelin ya bu teknik terimlerle önceden mesaisi olmasını ya da çok hızlı bir öğrenme yeteneğine hasıl olmasını şart koşuyoruz. Bu durumda ne yazık ki yazının başlığında yer alan, proje sahibi dışavurumunun sıklıkla ortaya çıkmasına sebep oluyor. Sonuç: her iki tarafın da oldukça heves bükücü bir havayı teneffüs etmesi, motivasyon kaybı ve odağın dağılması… Kısaca, hüsran.

Beklenti Yönetimi

“Proje sahibi bizden ne bekliyor?” sorusuna yanıt almayı kolaylaştıran onlarca yöntem mevcut. Kapsam tanımlama, gereksinimlerin analiz edilmesini sağlama, proje vizyonunu belirleme ilk çırpıda akla gelenler. Lakin iş “tasarım”a gelince, “neyin tasarlandığı” kadar “neyin, nasıl tasarlandığı ve sunulduğu” da hayati önem taşımaya başlıyor. Anlatımı örnekle pekiştirmek gerekirse: Bir kullanıcı deneyimi tasarımcısının, onlarca öncül karar ve onaydan sonra “Anasayfanız bu şekilde olacak.” diye sunduğu görsel çözüm, proje sahibinin “görsel çözüm kütüphanesi”ndeki “tasarım” karşılığıyla eşleşmediğinde, beklentisine de ne yazık ki yanıt verilmemiş oluyor. İşte tam da bu noktada, teknik jargonun her iki taraf için de aynı anlamları ifade etmesi, “Wireframe nedir?”, “Mockup nedir?”, “Prototip nedir?” sorularının yanıtlarının birebir aynı olması, hem zaman hem de motivasyon kaybını engellemenin yegane yolu.

Projenin başlangıç aşamasında, olası beklenti karşılayamama endişelerini gidermenin ve tüm diğer Klingonca zaafiyetlerinden kurtulmanın en kolay yolu, ortak bir Tasarım Taksonomisi ya da UX Sözlüğü üzerinde anlaşmak. Teslimat zamanlaması rahatsız edici seviyede yakın olan projelerde, bu tip ortak bir proje dili belirleme çalışması proje sahiplerince “lüks” görülecektir, bu anlaşılabilir. Lakin bu çalışmanın eksikliğinin, sonradan neden olabileceği katastrofik sonuçlar projenin karar vericilerine doğru şekilde aktarılabilirse, bu çalışmanın pratiğinin projenin başarısında büyük pay sahibi olacağına emin olabilirsiniz.

Beklentiyi Karşılamanın Çıkış Noktası: Çıktıların Olması Gerektiği Gibi Yorumlanabilmesini Mümkün Kılmak

Kullanıcı deneyimi tasarlarken onlarca çıktı sunulduğunun bilincinde ve bu yazı için bu sayfada bize ayrılan bölümün kısıtlarının da farkında olarak, UX çıktıları içinden en yüksek frekansta sunulan bir örnekle savımızı destekleyelim: Wireframe.

Türkçe izdüşümü “tel çizim” olarak tanımlanabilecek wireframe’ler, genelde low-fidelity (yani bağımlı kalma zorunluluğunun düşük olduğu), (renklerle hiyerarşi atamasını yapmamak adına) tercihen gri kutular ve yer tutucu içeriklerle sunulan örnek metinlerle hazırlanmış, stil bağımsız bilgi mimarisi eskizleridir. Bir wireframe çizmekte temel amaç; neyin nerede konumlanacağına, estetik ve stil atamasındaki kaygılara kaynak harcamadan göz atabilmeyi sağlayan bir iterasyon gerçekleştirebilmektir. Başarılı bir wireframe’in aşağıdaki özelliklere sahip olması beklenir:

  • İçeriği nasıl grupladığını net anlatabilmek
  • Bilginin yapı taşlarını doğru ve yine net bir şekilde organize edebilmek
  • En temel kullanıcı etkileşimlerinin (navigasyon gibi) eksiksiz konumlandırmasını yapabilmek

Tanımlama aşamasında iyi bir noktadayız, tamam. Lakin, eğer ki proje sahibiyle projenin başlangıç aşamasında ortak bir Tasarım Taksonomisi çalışması yapmadıysanız, proje sahibinin sizden aşağıdaki gibi bir çıktı beklemesi bir hayli muhtemel. (Bize güvenin, bunu onlarca kez deneyimledik.)

Oysa ki bu bir wireframe değil, mockup. Mockup; ürünün, servisin ya da dijital varlığınıza nasıl bir isim veriyorsanız onun, son kullanıcı tarafından görüntülenecek haline en yakın görünümüyle, sunulacak en temel fonksiyonalitenin (etkileşim senaryolarının) simüle edildiği çözümüdür. Mockup tasarlandığında görseller, tipografi ve tasarımınızın estetik kaygısını tanımlayacak unsurları devreye girer. Mockup’a bakıldığında -her ne kadar işlevselliği tam anlamıyla çalışmasa da- “Demek ki işin sonunda böyle bir şey göreceğim.” beklentisinin giderilmesi amaçlanır. Özetle mockup, yüksek profilde hazırlanmış bir görsel tasarım sunumudur.

Wireframe temelleri atar, mockup ise ona bağlı kalarak görsel zenginliğin atamasını gerçekleştirir. Tasarım ve Geliştirme ekiplerinin besleneceği Tasarım Dokümantasyonu wireframe’lerle start verir ve mockup’larla pekiştirilir. Mockup’lar, wireframe’lerden farklı olarak işin görsel estetiğini tanımlar ve tabii ki proje sahibi sunumlarındaki hayal gücü temassızlıkları ile çözümü algılama sorunlarını ortadan kaldırır. Wireframe’lerdeki gri kutulardan çok daha estetik oldukları da aşikardır.

Peki, siz wireframe sunduğunuz sırada proje sahibi mockup beklediği için gelişen beklentinin karşılanamamasından mütevellit krizin yaşanmasını nasıl önleyebilirsiniz? Bu sorunun yanıtı, yukarıdaki anlatım içinde birkaç kez vurgulanmış olsa da tekrar altının çizilmesinde fayda var: Detaylıca hazırlanarak proje sahibiyle paylaşılmış bir Tasarım Taksonomisi, onun verildiği taraf nezdinde anlaşıldığını garanti etmez.

Beklentinin Ne Olduğu Üzerinde El Sıkışırken Elinizdeki Geçmiş Örnekleri Kullanın

Basit bir çözüm, öyle değil mi? Ama inanın, bu da kolay değil, ancak zaruri bir prosedür. Biz SHERPA’da örneklerin sunumunu mümkün kılabilmek, daha doğrusu bu adımda proje sahibiyle birlikte çalışabilmek adına süreci aşağıdaki gibi yönetiyoruz:

“Size projeniz boyunca sunacağımız çıktılar şunlar {buraya örnekler gelir} ve bu çıktılar projenin gelişiminde şu kararları {çıktının hangi işlevi yerine getireceğine dair anlatım} almamızda fayda sağlayacaktır. Eğer tercihiniz bu çıktılardan {proje sahibinin üretilmesini tercih etmeyeceği çıktılar buraya gelir} çalışmalarının yürütülmesini şart koşmuyorsa, ilgili çıktılar sayesinde gerçekleştireceğimiz takım içi tartışmalar ve o tartışmalar sayesinde alabileceğimiz kararları da pas geçeceğimiz çıkarımında bulunacağız. Bu durum, deneyim tasarımının çok önemli adımlarındaki bazı kararların, projenin deneyim tasarımının üstlenicisi olan bizler tarafından alınacağını ifade etmektedir. Eğer bize böyle bir yetki veriyorsanız, âlâ. Kararları biz alır ve ilerleriz. Yok, ‘O kararları da birlikte alalım’ diyorsanız, üretime geçmeden önce size teslim edeceğimiz tüm çıktıların örnekleri üzerinden birlikte geçmek ister misiniz?”

Altın Vuruş

Tüm bu adımları atabildiğinizi ve beklentinin gayet net bir şekilde her iki taraf için de tanımlanmasını mümkün kıldığınızı varsayalım. Üzgünüz, hâlâ üzerinde çalışılması gereken bir detay var: Beklentisini net bir şekilde anladığınız kişinin işi sunacağı (o) diğer kişinin beklentisi (Evet, her proje sahibinin böyle bir rol sahibi de var). “İyi de tüm bu olasılıkları düşünmek zorunda mıyız? Baştan karar vericiler kim olacak tartışmasını yapıp bu engeli ortadan kaldıramaz mıyız?” diye soruyorsanız: Üzgünüz, bu olasılığı dikkate almadan ilerlerseniz, beklenti yönetiminin başka bir bağlamda başarısızlıkla sonuçlanacağını da peşin peşin kabul etmeniz gerekecektir.

Hayatında hiç wireframe görmemiş, onun ne işe yaradığı konusunda hiçbir fikir sahibi olmayan ve daha da kötüsü, “tasarım” denildiğinde aklına “mockup” gelebilecek o kişiyi düşünün, işte altın vuruşu onun için yapacağız.

Altın vuruş için sunulan tüm wireframe’leri anotasyonla destekleyin ve her bir görsel disiplin kararını, kullanılacak metin bloğunun işlevini, wireframe’in (tarayıcıda veya hangi görüntüleyicide sunuluyorsa oradaki) güvenli alanları nasıl kullandığının senaryolarını wireframe’in üzerinde tanımlayın. Eğer zamanınız varsa wireframe’iniz üzerinde, etkileşimli alanların (düşük kaynakla kotarabileceğiniz) animasyonlarına dahi yer verin.

Brandon Sanderson’ın dediği gibi; “Beklenti seramik gibidir. Onu ne kadar sıkı tutarsan, kırılması da o kadar zor olur.”

En Değerli Gelişmeleri Size İletmek İstiyoruz

Mail listemize abone olun!

Son bir adım kaldı. E-postanızı kontrol edin. (Gmail kullanıcısıysanız "promotoions" kısmına bakabilirsiniz.

Ops! Bir hata aldık, tekrar deneyebilir misiniz?

Biz, kullanıcı deneyimi odaklı bir tasarım stüdyosuyuz. Eşsiz kullanıcı ve müşteri deneyimleri yaratıyoruz. Problemi tanımlar, çözümü tasarlarız.

Bir Cevap Yazın

Avustralya’da Yapılacak Yeni Apple Store, Pizza Hut Tapınağına Benzetildi

ABD’li teknoloji devi Apple‘ın dünyanın çeşitli yerlerinde açtığı farklı tasarımlara sahip birçok mağazası bulunuyor ve bu mağazaların tasarımları genellikle beğeniliyor. Örneğin, daha önce sizlerle paylaştığımız MacBook şeklinde çatısı olan Apple Store bu mağazalardan biriydi. Ancak şirketin, son olarak Avustralya’nın Melbourne şehrinde açmayı planladığı yeni Apple Store daha şimdiden tasarımı nedeniyle eleştirilerin hedefi oldu.

Apple’ın Melbourne’de açacağı bu yeni Apple Store, şehrin kültürel olarak en önemli bölgelerinden biri olan Federasyon Meydanı’nda yer alacak. Mashable yaptığı habere göre, Melbourne’ün bağlı olduğu Victoria eyaletinin hükümeti de hiçbir şekilde halka danışmadan şehrin böylesine önemli bir bölgesinde Apple Store açılmasına izin verdiği için yoğun bir şekilde eleştirildi. Buna karşılık Apple, dikkatli planlama ve çevre düzenlemesi aracılığıyla Federasyon Meydanı’ndaki kamusal alanın genişleyeceğini belirtse de, Apple’ın iki katlı mağaza konseptine karşı muhalefet devam ediyor.

ABC News’in yaptığı habere göre, Melbourne Şehir Meclisi mağazanın mevcut tasarımına karşı çıkan 800 başvuru aldı. Bunun yanı sıra, meclis üyeleri de mağazanın planlamasının yeniden yapılmasını istiyor. Ayrıca meclis üyelerinden biri olan Rohan Leppert, meclis toplantılarından biri sırasında, bir önerge vererek eyalet hükümetinden ve Apple’dan mağaza için büyük bir çadıra ya da tapınağa benzemeyen yeni bir tasarımın yapılmasını talep etti. Bir başka meclis üyesi Nicholas Reece ise ABC’ye yaptığı açıklamada, yeni Apple Store’un görünümünün kendisine bir Pizza Hut tapınağını hatırlattığını ifade etti.

Gelen haberlere göre mecliste yer alan Victorian Greens isimli parti kanadı, gelecek hafta gerçekleştirilecek olan meclis toplantısında bir oylama yaparak Federasyon Meydanı’nda yapılması planlanan bu Apple mağazasının inşasını engellemeye çalışacak.

En Değerli Gelişmeleri Size İletmek İstiyoruz

Mail listemize abone olun!

Son bir adım kaldı. E-postanızı kontrol edin. (Gmail kullanıcısıysanız "promotoions" kısmına bakabilirsiniz.

Ops! Bir hata aldık, tekrar deneyebilir misiniz?

2018 Ocak Ayının En Yaratıcı Tasarımları

Ticwatch Android Wear Smartwatches

Ticwatch Android Wear Smartwatches, Good Design Award ve IF Tasarım Ödülü’nü kazandı. Hareketli yaşam tarzı olan kişiler için tasarlanmış bu akıllı saat oldukça dayanıklı, hafif ve günlük kullanıma çok uygun. 

Saatinizi her Daim telefon olarak kullanabilir, mesajlaşabilir ve müzik dinleyebilirsiniz. Asla su geçirmeyen özelliği günlük kullanım için çok büyük bir avantaj sağlar. Tüm bu özelliklerinin yanında sade ve spor tasarımıyla da dikkat çekiyor.

Günün Saatine Göre Renk Değiştiren Duvar Saati

Bu saatler günün hangi yarısında olduğunuza göre renk değiştiriyor. Eğer gece ise siyah gündüz ise beyaz olan duvar saati sayesinde a.m p.m kavramını analog saat ile de korumuş oluyorsunuz.

Duvarınızda tıpkı sıradan bir saat gibi dursa da saatler gün ışığı ile çalışıyor. Bu sayede havanın karanlık olup olmadığını anlıyor ve ona göre rengi değişebiliyor.

Yürüme Lastiği

Kabul edelim ki hepimiz bir gün yaşlanacağız. Yürümemizi kolaylaştıracak yardımcı aletler olmasını hepimiz isteriz. Bunun için zaten baston kullanılıyor diyeceksiniz, işte bu yürüme lastiği de ilhamını bastondan alıyor fakat biraz daha pratik.

Standart bisiklet tekerlekleri ile aynı çapa sahip ve yürürken koltuk altınıza sabitlemek için çok uygun. Ayrıca basınca duyarlı fren sistemi ile de çok güvenilir.  Ayakta durmak için destek olarak kullanılabilir veya yürürken yürümenizi kolaylaştırabilir.

Çalışma Masasına Dönüşebilen Raf

Gördüğünüz gibi bu rafı aynı zamanda çalışma masası olarak kullanabiliyorsunuz. Yer sıkıntısı yaşıyorsanız veya sürekli bir çalışma masasına ihtiyacınız yoksa sizin için muhteşem bir çözüm olabilir.

Sade tasarımı ile de büyüleyen bu rafın kullanımı da çok kolay. Herhangi bir duvara monte edilmesi ve açılıp kapanması oldukça kolay. Üzerindeki nesnelerin yerlerini değiştirmeden hem bir masa hem de bir raf olarak kullanabilirsiniz. Siz ne dersiniz çok kullanışlı değil mi?

Harika Görünen Harika Kokular

Fotoğrafta gördüğünüz bu küçük şişeler göz doyuran bir ev süsü gibi gözüküyor olabilir ancak bunlar güzel koku tüpleri.

Bu akıllı tüpleri bir akıllı telefon uygulamasıyla kontrol edebilir, hangi kokunun ne zaman yayılmasını istediğinizi seçebilirsiniz. Koku listesi ise oldukça kapsamlı ve geleneksellikten uzak. Sandal ağacından Vanilya’ya, hatta tereyağlı tosta kadar koku skalası geniş. Uygulama, tercihlerinizi öğrenir, günün anına ve ruh halinize uygun kokular dağıtmaya başlar.

Rmour

Apple, tasarıma ve şıklığa çok önem verdiği için ürünlerine uygun aksesuar bulmak da hiç kolay değil kabul ediyoruz ancak imkansız da değil.

Rmour, telefonunuza estetik güzellik katan, kazara düşmelerden korunmasını sağlamak için bir yöntem bulmuş. Rmour’un takım parçaları telefonunuzun köşelerine yapışır ve her yönden etkisini absorbe eder. Çok yönlü korumayı sağlayacak şekilde tasarlanan Rmour, kameranın etrafında halka oluşturan bir varyasyona sahiptir; böylece telefonunuz düştüğünde zemine veya herhangi bir düz yüzeye hiçbir zaman temas etmez.

Kaynak: http://www.yankodesign.com

En Değerli Gelişmeleri Size İletmek İstiyoruz

Mail listemize abone olun!

Son bir adım kaldı. E-postanızı kontrol edin. (Gmail kullanıcısıysanız "promotoions" kısmına bakabilirsiniz.

Ops! Bir hata aldık, tekrar deneyebilir misiniz?

GELİŞMELERİ
KAÇIRMAYIN!
Haftalık bültenimize
ücretsiz kaydolun!
BİZE KATIL
close-link
GELİŞMELERİ KAÇIRMAYIN
Haftalık bültenimize ücretsiz kaydolun, sizi gelişmelerden haberdar edelim.
BİZE KATIL
close-link








Önümüzdeki yıllara
damgasını vuracak
trendleri derledik.
Raporu İndir

*Ücretsizdir.
close-link

MARKETING MEETUP 2018



Türkiye'nin en değerli konferans içeriğini, Erken Kayıt indirimi ile takip edin!
Erken Kayıt Fırsatı
close-link












Türkiye'nin en değerli konferans içeriğini, Erken Kayıt indirimi ile takip edin!
BU ETKİNLİKTE OLMALIYIM
19 Nisan'da Uniq Istanbul'da Sophia'nın da katılımı ile Marketing Meetup'ta buluşuyoruz.
close-link