Metalaştırmanın ötesinde: Reklamda Nemfomani

Hepimizin kabul gördüğü şekilde gerek pazarlama gerekse reklam dünyasında, sektörün tohumlarının atıldığı ilk günden itibaren cinsellik kullanımı gitgide artmakta. Özellik son yıllarda sıkça kullanılan ‘’sex appeal’’ unsurunun gerek tüketicide bıraktığı algı gerekse ahlaki boyutu ciddi ölçüde tartışılıyor.

•Bu yönlü reklamlar ürün ve hizmetleri tüketicinin zihnine ne denli yerleştirebiliyor?

•Bu yöntem tüketicilerde satın alma niyetini değiştirebiliyor mu?

•Marka imajı nasıl etkileniyor?

•Bu reklamlar etik açıdan nasıl değerlendirilmeli?

Bu kadar klişe sorunun arasında ve etik değerlendirmeler dahilinde dikkatleri işin çok da konuşulmayan ve bilinmeyen bir boyutuna çekmek istiyorum: ‘’Reklamda Nemfomani’’

Latince’de nymphomania olan ve cinsel psikolojide sıkça karşılaşılan bu rahatsızlık; kadınların cinsel saplantı ve doyumsuzluklarını kapsar. Kadın vücudunun metalaştırılmasının ötesinde ‘’yoğun cinsel içerikli beden politikası’’ olarak da adlandırabileceğimiz bu durumda kullanılan imgelerle kadın bedenine karşı aşağılama ve şiddet daha net bir şekilde görülebiliyor. Metalaştırmadan bir adım önde olan bu kullanım, psikolojik birçok öğeyi de kapsamakta. Kısacası reklamda cinsellik kullanımının spesifik hali de diyebiliriz. Her ne kadar fark etmeyip bu durumu Nemfomani yerine genel olarak reklamda cinsellik olarak adlandırsak da birçok marka özellikle 2000’li yıllar itibariyle bu silahı sıkça kullanmakta.

Bu kullanımı içinde barındıran birkaç bilinen örneğe bakacak olursak ilk olarak Dolce & Gabbana’nın içinde cinsel öğeleri yoğun olarak bulundurduğu görseli inceleyebiliriz.

Belirttiğim görselde klasik cinsel vurguların yanı sıra 4 erkeğin karşısında sadece bir kadının yer alması dikkat çekmekte. İncelediğimiz bu görsel;  Nemfomani’nin temellerinden olan, kadının birden fazla erkeğe yönelimini açıkça işlemiş.

nemfomanik 2

Sony’nin Vaio adına geliştirdiği bu görsele baktığımızda ise kadının istek oranının fazlalığı ve ürünü cinsellikle bağdaştırması dikkat çeken unsurlardan birkaçı.

nemfomanik 1

Diğer bir örnek ise reklamda cinsellik kullanımının bilinen işlerinden Yves Saint Laurent’e ait olan görsel. Cinsel tutkusu yüksek, bedenini beğeniden ziyade tüketici bakışlara bırakmış bir kadın görseli yer alıyor.

nemfomanik 4

Son olarak, Nemfomani vakasını hissettiren ve cinsellik unsurunun sınırlarının zorlandığı, yasaklanan ve yoruma mahal vermeyen Guinness reklamını da bu duruma örnek olarak gösterebiliriz.

En Değerli Gelişmeleri Size İletmek İstiyoruz

Mail listemize abone olun!

Son bir adım kaldı. E-postanızı kontrol edin. (Gmail kullanıcısıysanız "promotoions" kısmına bakabilirsiniz.

Ops! Bir hata aldık, tekrar deneyebilir misiniz?

Bir Cevap Yazın

IKEA Şık Olanın Pahalı Olan Olmadığını Yeni Reklamlarıyla Kanıtlıyor

Genelde “şık”, “klas” gibi kelimeleri lüks ortamlar veya markalar için kullanırız ve bu da hemen bize “pahalı” kavramını çağrıştırır. Ancak IKEA yeni yayınladığı 2 reklam filmiyle bu algıyı yıkmaya çalışmış.

IKEA İspanya’nın, İspanya McCann ile yaptığı yeni reklam filmlerindeki lüksü çağrıştıran ortamlar, eşyalar ve kıyafetlerin arasından filmlerin en sonunda IKEA ürünleri gösteriliyor. İspanyolca konuşmalar ve sanatsal figürlerle dolu ortamdaki IKEA ürünleri gerçekten hiçbir şekilde sırıtmıyor ve reklam filmlerinin ana karakterleri de reklamların sonunda bu duruma oldukça şaşırıyorlar.

Bizim ülkemizde IKEA çok da ucuz olmasa da (özellikle de kur artışlarından sonra) yurt dışında IKEA ev alışverişi için gidilebilecek en uygun fiyatlı yerlerden birisi. Ancak IKEA bunun şık ve kaliteli ürünler üretmedikleri anlamına gelmediğini göstermek istemiş olacak ki reklam stratejisini bu yönde geliştirmiş.

En Değerli Gelişmeleri Size İletmek İstiyoruz

Mail listemize abone olun!

Son bir adım kaldı. E-postanızı kontrol edin. (Gmail kullanıcısıysanız "promotoions" kısmına bakabilirsiniz.

Ops! Bir hata aldık, tekrar deneyebilir misiniz?

Samsung, Davut ve Düşünen Adam Heykellerini Yeniden Yorumladı

  • Samsung, “QuickDrive” isimli çamaşır makinesi için yaptığı yeni reklam kampanyası kapsamında, Michelangelo’nun “Davut” ve Auguste Rodin’in “Düşünen Adam” heykellerini yeniden yorumladı.
  • Samsung’un yeniden tasarladığı Davut heykeli, haftalık çamaşır yıkama görevini üstlendiği için iç çamaşırı giymiş bir şekilde, bir çamaşır makinesinin üstünde tasvir edilirken Düşünen Adam heykelinin ise önüne bir çamaşır makinesi yerleştirildi ve çamaşır makinesinin nasıl kullanılacağını düşünüyor gibi bir izlenim yaratıldı.
  • İlgili Yazı: IKEA’dan 450 Milyon Dolara Satılan Leonardo da Vinci Tablosuna Gönderme

Michelangelo’nun “Davut” heykeli ve Auguste Rodin’in “Düşünen Adam” heykelini mutlaka duymuşsunuzdur. Zira bu iki heykel, güzel sanatlar tarihinin en meşhur eserlerinin başında geliyor. Güney Koreli teknoloji devi Samsung, yeni çıkarttığı “QuickDrive” isimli çamaşır makinesi için yaptığı kampanya kapsamında, bu iki heykeli yeniden tasarladı.

Design Taxi’nin yaptığı habere göre, Samsung’un yeniden tasarladığı Davut heykeli, haftalık çamaşır yıkama görevini üstlendiği için iç çamaşırı giymiş bir şekilde, bir çamaşır makinesinin üstünde tasvir edilmiş. Düşünen Adam heykelinin ise önüne bir çamaşır makinesi yerleştirilmiş ve çamaşır makinesinin nasıl kullanılacağını düşünüyor gibi bir izlenim yaratılmış.

Bu yerleştirmeler, tabii ki çamaşır makinesinin modern tasarımı ve QuickDrive yıkama teknolojisinin uzun ömürlü dayanıklılığını göstermesinin yanı sıra, dikkat çekici bir gerçeği gözler önüne sermek için yapıldı. Samsung’un son olarak yaptığı bir araştırma, Birleşik Krallık’taki erkeklerin %75’inin, ev aletlerinin kullanımı konusunda bilgisiz olduklarını ortaya koydu. İşte meşhur sanat eserlerinin farklı bir şekilde tasvir edilmesini temel alan bu reklam kampanyası, bu gerçeği tiye almak için hayata geçirildi.

Her iki heykelin yapımında da altışar sanatçı görev aldı ve tamamlanmaları iki ay sürdü. Bu zaman süresince tasarım ekibi, mikroskopik detayda modelleri yeniden meydana getirmek için çeşitli sanatsal referansları inceledi. Samsung, bu sanatsal reklam kampanyasına yönelik olarak yaptığı basın açıkmasında, yeniden yorumladıkları Düşünen Adam heykeli ile ilgili olarak şunları ifade etti:

“Bu sanat çalışmaları, tabii ki yoruma açık. Tıpki orijinal Düşünen Adam’ın, bir düşünceye dalmış ya da bir yas pozunda olup olmadığı konusunda bizi tartışmaya davet ettiği gibi, Samsung’un modernize edilmiş erkek nesnesinin de hangi yıkama programını seçeceği üzerine düşündüğü için kafa karışıklığı durumunda olduğu şeklinde yorumlanabilir.”

Neredeyse aynı olan bu heykeller, Londra’nın merkezinde yer alan One New Change, King Kavşağı, Russell Meydanı ve Battersea Parkı gibi lokasyonlara yerleştirildi.

En Değerli Gelişmeleri Size İletmek İstiyoruz

Mail listemize abone olun!

Son bir adım kaldı. E-postanızı kontrol edin. (Gmail kullanıcısıysanız "promotoions" kısmına bakabilirsiniz.

Ops! Bir hata aldık, tekrar deneyebilir misiniz?