Türkiye’de E-Spor Pazarı Ne Durumda?

E-spor Nedir ve Nasıl Gelişti?

E-spor; bazı bilgisayar oyunlarının profesyonel liglere katılan profesyonel oyuncular ile oynanmasına deniyor. Fakat biz farkında olmadan yıllardır amatör olarak bu işin içindeymişiz zaten. 1980’lerdeki ateri salonları, internet kafelerdeki Fifa, Conter Strike turnuvaları şu an bilidiğimiz e-sporun amatör halleriydi.

Dünya’daki ilk video oyunları turnuvası, 1972’de Spacewar ile başlamıştı. Elektronik Sporlar’ın ilk turnuvası 1994 yılında Dreamhack tarafından gerçekleşti ve bu turnuvaya sadece 40 kişi katıldı. Her yıl, bu sayı gittikçe artarak, 2014’teki aynı turnuvaya tekil olarak toplam 26 bin 672 kişi katılım gösterdi. İlk e-spor ligi olan “Cyberathlete Professional League” ise 1997’de ABD’de kurulmuştu. E-spora ilgi hızla çoğaldı ve dünyanın her yerine yayıldı.

Türkiye’de E-spor

Türkiye’de 2000’li yılların başında Counter-Strike ile ülkemizde eSpor başladı. Counter-Strike, henüz ülkemizde büyük bir organizasyonda yer almamış olsa da, global çaptaki başarısı ile izleyici kitlesi yaratmayı başardı. Yapılan araştırmalar Türkiye’de 22 milyondan fazla oyuncu olduğunu söylüyor.

2012 yılında League Of Legends oyununun sahibi Riot Games Türkiye Ofisi’ni açmıştı. 2015’in başında Türkiye’nin ilk profesyonel e-spor ligi olan Şampiyonluk Ligi hayata geçirildi. Şu anda Türkiye’de profesyonel ligi olan tek e-spor oyunu League Of Legends. 

Dünyada ilk e-spor takımı kuran spor klübü Beşiktaş. Sonrasında Fenerbahçe ve Galatasaray da e-spor takımları kurdu. Hatta Fenerbahçe bu sezonun lig şampiyonu oldu. Markalar da e-spor konusunda yatırımlar yapmaya başladılar. Örneğin; Ülker SuperMassive takımına destek vererek e-Spor sektörüne adım atmıştı. Sonrasında  ‘mutluluk her yerde’ sloganıyla League of Legends Şampiyonluk Ligi’nin sponsoru oldu.

Bu ligde oynayan oyuncular Gençlik ve Spor Bakanlığı tarafından lisanslanıyor. Bu da işin ne kadar ciddiye gittiğinin ve hızla geliştiğinin bir göstergesi. Örneğin Bahçeşehir Üniversitesi ilk defa e-sporcu bursu olayını gündeme getirdi. Üniversitenin açıklamasına göre “Şampiyonluk ve Yükselme Ligi’nde mücadele eden başarılı oyuncular, Bahçeşehir Üniversitesi’nden, maddi değeri 40 bin TL’yi bulan, yüzde 100’e varan oranlarda eğitim bursu kazanabilecekler.”

Yakın zamanda yayımlanan bir habere göre İstanbul Bilgi Üniversitesi sponsorluğunda E-spor liseliler ligi BİLGİ Playerbros League ligi başlayacak. Bilgi Üniversitesi ligde birinci olan takımın oyuncularına ÖSYM sonucunda İstanbul Bilgi Üniversitesi İletişim Fakültesi’ne yerleşmeleri halinde öğrenimleri süresince  %100 eğitim bursu sağlayacak.

Yakın zamanda Türkiye Oyun Geliştiricileri Derneği (TOGED) Yönetim Kurulu Başkanı Ali Erkin da Türkiye’de E-spor sektörünün gelişimi hakkında açıklamalarda bulundu. Erkin, “tahminlere göre sektörün 2020 yılında 5 milyar dolarlık büyüklüğü bulması öngörülüyor” ifadesini kullandı.

Erkin aynı zamanda “E-sporun olimpiyat oyunlarına dahil edilmesi yönünde talepler var. Halihazırda uluslararası turnuvalar var fakat böyle bir gelişme e-sporun popülerliğini ve saygınlığını daha da artıracaktır. Ülke olarak başarılı oyuncularımız ve takımlarımız bulunuyor. Hatta 2015 yılında Counter Strike’ta dünya şampiyonu olmayı başardık. Bu tür başarıların ülkemizde oyunlar hakkında zaman zaman ortaya çıkan ve pek de aslı olmayan haberlerden kaynaklanan olumsuz tepkileri engelleyeceğini umuyoruz. E-sporun ülkemizdeki ekonomisine bakınca, bu alanda da olumlu gelişmelerin olduğunu, giderek daha fazla yatırımcının ve markanın e-spora yöneldiğini ve pazar büyüklüğünün artacağını tahmin etmek zor değil.” şeklinde bir açıklama da yaptı.

2017 Türkiye Şampiyonası’nın açılış videosu bile e-sporun ülkemizde ne kadar sevildiğini ve önemsendiğini görmemiz için yeterli olacaktır.

Bütün bu  gelişmeler Türkiye’de e-sporun hızla gelişmekte olduğunun birer göstergesi elbette. Lakin sadece bir oyunda süper ligin olması Türkiye’nin geride kaldığı konulardan. Diğer oyun şirketlerinin de Türkiye Ofislerini açması ve rekabetin kızışması sektörün gelişme hızına olumlu yönde pek çok katkı sağlar.

Dünyada E-spor 

Dünyada yaklaşık 200 milyon kişi e-sporla ilgileniyor. Araştırmalara göre e-spordan elde edilen gelirler ve yatırımlar geçen yıl 900 milyon dolar civarındaydı. E-spor sektörünün bu yıl sonunda 1 milyar dolarlık büyüklüğe ulaşmasını bekleniyor. Buna yayın hakları, reklamlar, sponsorluklar, ürün ve bilet satışları gibi kalemler de dahil. Tahminlere göre sektörün 2020 yılında 5 milyar dolarlık büyüklüğü bulması öngörülüyor.

Kore, Çin, Kuzey Amerika ve bazı Avrupa ülkeleri dünyada e-sporun başını çekiyor. Bu ülkelerde e-spor oyunlarının geniş bir izleyici kitlesi var. Örneğin; League of Legends Dünya Finali için 40 bin kişi Kore’de bir stadyumu doldurabiliyor. Aylarca süren League of Legends (LoL) gibi oyunların ligleri büyük arenalarda finaller ile sonuçlanıyor. Ayrıca uluslararası turnuvalar düzenleniyor ve kazanan oyunculara büyük çapta hediyeler veriliyor.

Bahsi geçen ülkeler Türkiye ile kıyaslandığında çok ileri durumdalar. Fakat dünyadaki duruma bakılınca Türkiye bu ülkelerden hemen sonra geliyor.

 

 

 

En Değerli Gelişmeleri Size İletmek İstiyoruz

Mail listemize abone olun!

Son bir adım kaldı. E-postanızı kontrol edin. (Gmail kullanıcısıysanız "promotoions" kısmına bakabilirsiniz.

Ops! Bir hata aldık, tekrar deneyebilir misiniz?

Bir Cevap Yazın

Puma’nın Tepki Çeken Uyuşturucu Temalı Partisi

Spor giyim markası Puma, İngiltere’deki en büyük spor ürünleri perakendecisi olan JD Sports ve Urban Nerds isimli pazarlama ajansıyla iş birliği yaparak, belediyenin yoksullara sunduğu konutlardan, uyuşturucudan ve sokaktaki diğer her şeyden esinlenerek oluşturulmuş olan bir parti düzenledi. Ancak Puma’nın “House of Hustle” (Fahişe Evi) isimli bu pazarlama etkinliği pek de iyi karşılanmadı.

Parti, Londra’nın Soho bölgesinde yer alan, duvar yazıları ve karartılmış pencerelerle süslenmiş olan bir evde düzenlendi. House of Hustle isimli bu ev, uyuşturucu alınıp satılan ve üretilen bir ev tarzında tasarlanmıştı. Parti katılımcıları, içerde “drill scene” (son derece açık sözlü ve şiddet içeren bir lirik içeriğe sahip olan hip hop türü) isimli hip hop türünde çalışmalara yapan bazı rap şarkıcılarıyla tanışma fırsatı yakaladılar. Bununla birlikte partide konuklara hizmet vermek üzere bekleyen dövmeciler ve kuaförler de bulunuyordu.

The Voice’ın paylaştığı habere göre, spor giyim markasının düzenlediği bu etkinlik, bazı kişiler tarafından suç kültürünü göz alıcı bir hale getirmeye yönelik zayıf bir girişim olarak görüldü. Londra’da savunmasız ailelerle birlikte çalışan sosyal hizmet görevlisi Amber Gilbert Coutts da bu etkinliği ağır bir dille eleştirdi. Coutts; sokak şiddeti, polis sayısının azaltılması ve toplumsal huzursuzluk arasında kalmış gençler açısından mevcut ortam ve etkinlik hakkındaki düşüncelerini sosyal medyada dile getirdi.

Özet olarak Coutts konuya ilişkin düşüncelerini paylaştığı Instagram paylaşımında, bu etkinliğin, kent kültürünün karanlık yüzünü yansıttığını ifade etti. Uyuşturucunun genellikle gençleri şiddete yönelttiğine dikkat çeken Coutts, Puma’nın dünyanın en büyük spor markalarından biri olarak sosyal sorumluluk konusunda çuvalladığını belirtti.

Coutts’un bu Instagram paylaşımı, sosyal medya üzerinde büyük bir etki yarattı. Birçok sosyal medya kullanıcısı, bu konuda Coutts’a destek verdi ve markanın bu başarısızlığını açık bir şekilde dile getirdiği için ona teşekkür ettiler.

En Değerli Gelişmeleri Size İletmek İstiyoruz

Mail listemize abone olun!

Son bir adım kaldı. E-postanızı kontrol edin. (Gmail kullanıcısıysanız "promotoions" kısmına bakabilirsiniz.

Ops! Bir hata aldık, tekrar deneyebilir misiniz?

Dijital Pazarlamada Yöneticilerin Dikkat Ettiği 5 Metrik

Konu dijital pazarlama olunca, dijital pazarlama uzmanının elinde analiz edebileceği onlarca metrik olur. Web sitesi ziyaretleri, web sitesine gelen kaynaklar, sosyal medya paylaşımları, e-mail tıklamaları ve çok daha fazlası. Patrona bütün bu metrikleri sunmak çok vakit alır ve detaya girer. Bu yüzden şirket için önemli olan metrikleri hap şeklinde göstermeniz gerekir. Patronların dijital pazarlamacıdan beklediği önemli metriklerden bazıları:

  • Kaynak bazlı pazarlama maliyetleri ve ziyaretler: Dijital pazarlama deyince ilk akla gelen pazarlama maliyetleri ve karşılığında gelen ziyaretçi sayıdır. Dijital pazarlamada çeşitli yöntem ve araçlarla hangi kaynağın ne kadar maliyeti olduğunu rahatlıkla basit bir Excel tablosu üzerinde gösterebilirsiniz.
  • Müşteri edinme maliyeti (customer acqusition cost – cac): Bu metrik şirkete yeni gelen bir müşteri için ortalama ne kadar pazarlama bütçesi harcanmasıyla ölçülür. Bu metriği hesaplayabilmek için belirlenen süre zarfında edinilen yeni müşteri sayısını o süre zarfındaki satış ve pazarlama harcamasına bölerek bulabilirsiniz. Örneğin, 1 ay içerisinde satış ve pazarlama için 10.000 TL harcadınız, eğer o 1 ay içerisinde 1000 yeni müşteri getirmişseniz, müşteri edinme maliyetiniz 10 TL’dir.

CAC_Formula

  • Yatırım Getirisi (Return on Investment – ROI): Yaptığınız reklamlar sonucunda elde edilen kârı gösteren bir metrik. Özellikle dijital pazarlamada gösterilen performansı ölçmek için en önemli metriklerden biri. Hesaplanması ise gelir ve maliyetlerin farkının, maliyet bölünmesidir. Örneğin, geliriniz 10.000 TL ve maliyetleriniz 1.000 TL bu durumda (10.000-1.000)/1.000=9 Yani yatırım getiriniz 9’dur.

roi

 

  • Müşteri Yaşam Boyu Değeri (Customer Lifetime Value): Web sitenizi ziyaret eden bir kullanıcının müşteri olduktan sonra bütün hayatları boyunca şirket için olan değeri. Bu metrik diğer metriklere göre daha zor hesaplanır. Bu metriği hesaplayabilmeniz için şirket içinde stratejik bilgileri edinmeniz gerekir.

LTV-CAC

  • Yeni Müşteri Edinme Sayısı: Bu metrik adı üzerinden rapor sunulan periyotta gelen yeni müşteri sayısı. Bu metriği önceki dönemlerle birlikte sunmak pazarlamanın ne kadar etkili olduğunu gösterir.

Yukarıdaki liste patronun davranışına ve karakterine göre değişebilir ama yukarıdakileri bir tablo üzerinde gördüğünde yaptığınız işle ilgili bir fikir edineceği kesin :) iyi analizler!

En Değerli Gelişmeleri Size İletmek İstiyoruz

Mail listemize abone olun!

Son bir adım kaldı. E-postanızı kontrol edin. (Gmail kullanıcısıysanız "promotoions" kısmına bakabilirsiniz.

Ops! Bir hata aldık, tekrar deneyebilir misiniz?

GELİŞMELERİ
KAÇIRMAYIN!
Haftalık bültenimize
ücretsiz kaydolun!
BİZE KATIL
close-link
GELİŞMELERİ KAÇIRMAYIN
Haftalık bültenimize ücretsiz kaydolun, sizi gelişmelerden haberdar edelim.
BİZE KATIL
close-link








Önümüzdeki yıllara
damgasını vuracak
trendleri derledik.
Raporu İndir

*Ücretsizdir.
close-link

MARKETING MEETUP 2018


19 Nisan'da Uniq İstanbul'da gerçekleşecek olan Marketing Meetup "Experience"a hemen kaydol.
Erken Kayıt Fırsatı
close-link












19 Nisan'da Uniq İstanbul'da gerçekleşecek olan Marketing Meetup "Experience"a hemen kaydol.
KAYDOL
19 Nisan, Uniq Istanbul
close-link