Oyun Sektöründe Yeni Pazarlama Yaklaşımları

Ailesini kaybetmiş, mafyaya bu yüzden bulaşmaktan çekinmeyen eski polis memuru ya da aslında prenses veya kral olduğu halde, hafızasını kaybettiği için bundan haberdar olamayan asil kan çocuk olabilirsiniz. Koca bir tarikatla mücadele ettiğinizi öğrenene kadar ‘sadece küçük bir işti’ diyen baş karakter ya da yavaş yavaş büyülü güçler keşfetmeye başlayan bir mutant da olabilirsiniz ancak bir oyundaysanız, sadece dünyanın değil, evrenlerin ve hayal gücünün ayağınızın altına serili olduğunu da bilirsiniz. Yavaş yavaş gerçeklik içinde kaybolan hedef kitlemiz de işte bu yüzden oyun konusunda bu kadar takıntılıdır.

Tıpkı spor gibi oyun da kendi için spesifik özelliklere sahip, iyi analiz edilmesi gereken ve kesinlikle kusursuz bir data kolleksiyonuna dönüşme ihtiyacı duyan dev bir pazarlama kitlesi sunar size. Üstelik bu spesifik alanlar ‘big data’ kavramını da çıkmaya zorlayan en temel detaylardır. Oyun pazarlama kudret, hakimiyet talep eden bir alandır. Sizi bölgesel pazarlama zahmetinden kurtarıp, global fikirleri uygulamak için de olağanüstü bir kapı açar.

Üstelik sadece dev oyun şirketleri ya da stüdyoların pazarlama süreçlerinden bahsetmiyoruz. Oyun artık insanların gerçeklik algısından uzaklaşma isteklerine hizmet eder halde. Bu demek ki bütünleşik pazarlama içindeki yerleri yadsınamaz. Günümüzde pek çok bir ürün ya da marka penetrasyonu oyun destekli pazarlama yöntemleriyle yapılıyor. Eskiden paranın işlemediği topraklarda artık milyonlarca dolar döngüsü var.

130911_Marketing_Lessons_from_MMOs_piece-01

Oyun stüdyoları da artık bir üretime geçmeden önce pazarlama stratejisini oluşturmak konusunda hassaslar. Çünkü hedef kitle, giriş yapılacak pazar ya da değerlendirme için gerekli olacak herhangi bir detay, yöntem oyunun tüm yapım aşamasını ve tarzını etkiliyor. Bu demek ki, belirlediğiniz strateji sizin oyununuzun kullandığı dilden, sahip olduğu karakterlere hatta hikayeye ve mekanlara kadar her konuda size yön gösterecek bir yol haritası oluyor. Ne demiş 2. Dünya Savaşı Komutanlarından Patton; ‘Nereden başlayacağınızı bilmiyorsanız başlayamazsınız.’ Yol haritası herkese şart.

Bu alanın en büyük pazarına elbette Asya ve Pasifik ülkeleri sahip. Amerika, Avrupa ise ardından geliyor. Ancak üretimin kek gibi pişirildiği Hindistan, Kore, Japonya gibi ülkelerin dominasyonu bir çok alanda trendler anlamında onları izlememize yol açıyor. Yabancılık da çekmiyoruz hani.

Üretim konusunda Türkiye mi? O konuya girmeyelim ancak tüketimde çok etkin olduğumuz elbette reddedilemez bir gerçek.

hero-24370

Oyun pazarlama , zaten dijital bir süreç olduğundan, ilk adım olarak dijital alanda saldırıyor. Bu süreci PR a taşıma, gereken yerlerde sponsorlukları kullanma gibi akıllıca işler yapan, innovasyon konusuna bolca eğilen şirketler bu isten, şu anda futboldan kazanılan parayla eş değerde cirolara erişiyor. Akla hayale sığmayan başarılara ulaşıyor. Üstelik hemen ardından bu süreçlere etkinlikler, senede bir düzenlenen dev fuarlar da ekleniyor.  Hatta bir çok analiz ve rapor gösteriyor ki, oyun dünyasının, bu hedef genişliğiyle kazandırdığı neredeyse dünyanın en büyük ekonomi alanlarından biri olan yetişkin içeriklerle aynı oranda.

Yakın zamanda Candy Crush adındaki mobil oyununu da büyük bir meblağ karşılığında Activision Blizzard satın aldı. Bu bahsettiğim dev oyun şaheserlerinin şirketleri. Warcraft, Call of Duty gibi dünya çapnda çılgınlar gibi kitleye ulaşan oyunların sorumlusu. Bu, gücün kitlelere hitap etmekle geldiğinin bir kanıtıdır. Ülkeden ülkeye değişen bir durum değildir artık. Her bölgede oyun pazarı genişlemiş, üretimci olmak da karşı koyulmaz bir ihtiyaca girmiştir.

candy-crush-saga-logo

Bu kitleyi yok saymak, pazarlamanın trendlerini takip etmemek anlamına gelir. Üretici olamamak da inovasyon dünyasından geri düşerek, hayal gücü gerektiren cirolara ulaşamamak demektir. Üretim yapamazsanız, pazarlamayı bilen milyonlarca insana da ihtiyacınız da yoktur aslında. Ama işte kendiniğinizi görüdüğünüz durakla, konumdur bu ihtiyaç pratiklerini belirleyen.

Tüm içerik seçimleri, yönetimler ve alımları; hatta sponsorluk kararları bile bu takip sonuçlarının üzerine kurulmalıdır.

Yani öncelikleri belirlemek lazım başta, doğru anlamak lazım sosyolojiyi.

Dünya çapında yapılan araştırmalar gösteriyor ki, mobil piyasasının daralışından korkan bir çok firmaya mucizeyi getiren oyun şirketleri oldu. Konsol ve online oyunların yanı sıra mobil dünya da bir çok başarısını hatta cirosunun belli oranda kârını oyunlara borçlu. Öyleki tüketici mobil oyunlar sayesinde telefon seçimlerini hızlandırıyor, farklılaştırıyor. Yani tüketim dünyasının bir ‘zoraki’ si olan ‘ihtiyaç yaratma’ kavramını gerçeğe dönüştürüyor. Tüketici, işin sonunda bu oyunlarda bir bölüm daha oynamak varsa, mobile ihtiyaç duyduğundan şüphe etmiyor.

Eh, benim de Candy Crush da geçemediğim o zor bölümü geçmem için en azından telefon başında 15 gün daha geçirmem gerek, hatta muhtemelen bu sürede Starbucks’dan da en azından 6 kere kahve alacağım, 1 tanesinde belki muffin de alacağım. Ne demiştik ‘tüketim toplumu mu?’

İşin sonunda geçemediğim bölümün devamını istediğimden, atlamak için ürüne para bile yatırabilirim. Kim bilir? Bu dünyada bunu yapan tek kişi olmayacağım ya.

Kesinlikle tek olmayacağım.

En Değerli Gelişmeleri Size İletmek İstiyoruz

Mail listemize abone olun!

Son bir adım kaldı. E-postanızı kontrol edin. (Gmail kullanıcısıysanız "promotoions" kısmına bakabilirsiniz.

Ops! Bir hata aldık, tekrar deneyebilir misiniz?

Eskişehir Anadolu Üniversitesi Reklamcılık ve Halkla İlişkiler Bölümü mezunu olan Zümrüt Tanrıöven; Pazarlamasyon'da pazarlama ve reklam üzerine yazılar yazmaktadır. Futbol Extra'da yazar olmasının yanında, bunun bir devamı olarak spor pazarlama konusunda oldukça derin eğitimler almış, bu konuda bir çok araştırmada ve projede bulunmuştur. İstanbul Bilgi Üniversitesinde bitirdiği yüksek lisansıyla beraber kültür ve sosyolojik yönetimlere de odaklanmaya çalışmış, bu alanları birbiri içinde kullanmaya yönelmiştir. Alamet-i Farika, Show Tv gibi yerlerin ardından son 5 yılında TTNET, Tivibu'da İçerik Pazarlama'cı olarak çalıştı. Şimdi Türk Telekom Pazarlama İletişiminde yolunda devam etmekte.

Bir Cevap Yazın

Ekonomi ve Taraftar Ekseninde 2018 FIFA Dünya Kupası

Sonu çift rakamlarla biten her yılda olduğu gibi, yeni bir kupanın zamanı geldi: FIFA Dünya Kupası 2018.

Türk futbol seyircisi olarak her 2 yılda 1, Avrupa Şampiyonası veya Dünya Kupasını yakından takip ediyoruz. Her ne kadar ülkemiz düzenli olarak bu turnuvalarda yer alamasa da, günde 4 canlı karşılaşma izleme olanağı yaratan bu etkinliklere yaz sezonunun 1 ayını ayırıyoruz.

Organizasyonların ele alınabilecek birçok boyutu var. Araştırmalara “sports mega events” olarak geçen bu etkinliklerin ekonomi ve taraftar eksenini ele almaya çalışacağım.

Ekonomi anlamında etkinlikler her dönem büyüklüğünü artırma eğilimini sürdürüyor. Organizasyonun ev sahibi şu ana kadar bir dünya kupası için gerçekleştirilen en yüksek harcamayı yaptı. Organizasyon için toplam 14.2 milyar Amerikan Doları harcadılar. Bu harcamalar arasında ulaşım, altyapı, konaklama ve stadyum inşaatları en yüksek payı aldılar. Rusya, 2010 yılında dünya kupasını düzenleme hakkını elde ettiğinde planlanan bütçenin tam 12 katı daha fazla harcama yaptı!

Yapılan tüm harcamalar Rusya’ya önemli bir altyapı ve turizm gücü kazandıracak. Buna karşılık turnuvadan elde edilen tüm gelirlerin ülke ekonomisine en fazla 2 aylık bir katkı yapacağı belirtiliyor. 8 yıllık çalışma ve harcamalar, 2 aylık bir süreçte girdi olarak ülke ekonomisine katkı sağlayacak.

FIFA Dünya Kupası, 2000’li yılların başından beri “sponsorların dünya kupası” olarak eleştiriliyor. Bu eleştirinin temelinde sponsorların beklentilerinin taraftar beklentilerinden daha önemli görülmesi etkili. Ayrıca yüksek sponsorlu etkinliklerin sporun ruhunu çürüttüğü de iddia ediliyor. Visa, McDonalds, Budweiser gibi bilinen sponsorların yanına bu sene en çok sponsorluk desteği Çin menşeili işletmelerden geldi. Çin ve Hindistan futbol yatırımlarını artırıyor. Bunun temelinde futbola olan ilginin artışı var ve “ürün yaşam seyri” yükselme aşamasında görülüyor. İngiltere futbol ligindeki forma sponsorlarına ve saha kenarındaki reklam tabelalarına dikkatli bakarsanız Uzakdoğu pazarına yönelik reklamlara rastlayabilirsiniz. Turnuvada tüm sponsorluk harcamaları 2 milyar Amerikan Dolarına yaklaşıyor.

Dünya Kupası için yaklaşık 1.5 milyon biletli seyircinin katılımı beklenirken, biletsiz ve turizm amaçlı ülkeye gelecek turist sayısının bu rakamdan daha fazla olacağı öngörülüyor. Ülkemizde “passolig” adı altında yürütülen biletleme sisteminin bir benzeri bu sene Rusya’da kullanılacak. Buna göre seyircinin bilet alması yeterli olmuyor ve devlet tarafından kurulan taraftar sistemine kayıt yaptırıp isimlik çıkartmak gerekiyor. Bu isimlikler olmadan statlara giriş yapılamıyor. Uluslararası bir organizasyonda güvenlik kaygısının geldiği noktayı anlamak için önemli bir ayrıntı… 64 maçlık bu serüvende seyircinin yerine getirmesi gereken yeni bir sorumluluk oluşturuldu.

Taraftar kimlik sistemi stat içinde holigan aktiviteleri azaltmak için yapılan bir uygulama olarak görülüyor. Fakat stat dışındaki taşkınlıkları önlemek için sağduyu ile birlikte güvenlik kuvvetlerine büyük sorumluluk düşüyor.

Son olarak, turnuvaya bahis işletmeleri tarafından bakalım. Günümüzde futbol, sadece taraftarlık veya futbol severlik hisleriyle takip edilen bir spor olmanın ötesine geçti. Özellikle futbol maçlarına yapılan bahisler giderek artıyor. Küresel düzeyde 2018 FIFA Dünya Kupasında 3.3 milyar Amerikan Dolarına yakın bahis yapılacağı öngörülüyor.

4 yılda 1 düzenlenen bu futbol etkinliğinde durum, etkinliğe nereden bakmak istediğinize göre değişiyor. Bir sonraki yazıda görüşmek üzere.

En Değerli Gelişmeleri Size İletmek İstiyoruz

Mail listemize abone olun!

Son bir adım kaldı. E-postanızı kontrol edin. (Gmail kullanıcısıysanız "promotoions" kısmına bakabilirsiniz.

Ops! Bir hata aldık, tekrar deneyebilir misiniz?

Growth İstanbul Etkinlikleri Başlıyor

İşini, girişimini, startupını büyütmek isteyenler artık ayda bir kez Karaköy’de bir araya geliyor. Growth Istanbul Meetup, 20 Haziran 2018’de SHERPA kurucusu Yakup Bayrak ile başlıyor. 

Startup kavramının iş hayatımıza girmesi ile beraber ölçeklenebilir ve sürdürülebilir büyüme sadece startuplar için değil her iş kolu için önem kazandı. Farklı sektörlerde hakkında kafa yorulan bu konu için artık İstanbul’da bir etkinlik düzenleniyor: Growth Istanbul Meetups. Bu alanda işlerini büyütmüş Türkiye’den ve dünyadan birçok başarılı girişimci, mentor ve iş insanının katılacağı etkinliklerin ilki 20 Haziran 2018 Çarşamba saat 19.00’da Karaköy’de, “Ölçme ve Deneme” konusunda SHERPA Kurucusu Yakup Bayrak’ın katılımı ile başlıyor. Özellikle SaaS (Software as a Service) olmayan iş modellerinde büyüme motoru nasıl kurulur, gelir modeli nasıl test edilir, sonuçları nasıl yorumlanır, bir ajans geleneksel olmayan yollarla nasıl büyütülürün çok iyi bir örneği olan SHERPA deneyimi ve daha fazlasını konuşulacağı etkinlik bi’dolu TERAS’ta. 

Her ay alanında yetkin bir konuşmacının katılacağı etkinliğin programı şöyle: 

 19.00 – 19.30: Tanışma 

19.30 – 19.50: Konuk Sunumu 

19.50 – 20.00: Çay kahve almaca 

20.00 – 20.30: Bir vaka hakkında sohbet 

Kim düzenliyor? 

Etkinlik Online Matbaa bidolubaski.com ve Personel Yönetim Yazılımı Kolay İK tarafından destekleniyor ve düzenleniyor. 

Nerede düzenleniyor? 

Etkinlik mekanı: 
bi’dolu TERAS
Kemankeş Mah. Akçe Sok No:6 D:1-2-3 Karaköy / Beyoğlu 

Nasıl kayıt olunur:

Etkinliğin sınırlı kontejanı bulunuyor, kayıtlarınızı  buradan yapabilirsiniz.

Sosyal medya linkleri:  

Twitter: https://twitter.com/growthistanbul
Facebook: https://www.facebook.com/growthistanbul/
Linkedin: https://www.linkedin.com/company/growthistanbul/
Instagram: https://www.instagram.com/istanbulmeetups/ 

En Değerli Gelişmeleri Size İletmek İstiyoruz

Mail listemize abone olun!

Son bir adım kaldı. E-postanızı kontrol edin. (Gmail kullanıcısıysanız "promotoions" kısmına bakabilirsiniz.

Ops! Bir hata aldık, tekrar deneyebilir misiniz?

GELİŞMELERİ
KAÇIRMAYIN!
Haftalık bültenimize
ücretsiz kaydolun!
BİZE KATIL
close-link
GELİŞMELERİ KAÇIRMAYIN
Haftalık bültenimize ücretsiz kaydolun, sizi gelişmelerden haberdar edelim.
BİZE KATIL
close-link